fbpx

Većina ljudi najviše voli fotografije sebe na kojima su sretni. Najvažniji je osmijeh. Nije toliko bitno kako je osoba obučena, našminkana i kako je ‘ispala’ na fotografiji, već taj trenutak sreće koji je zabilježen fotoaparatom. Pa ima li sretnijeg dana od vjenčanja ili krštenja. I to su svečani trenuci u kojima nam ne pada na pamet da se bavimo fotografiranjem te ujedno želimo kvalitetne fotografije koje će biti uspomena na taj važan dan. Kako se veliki broj profesionalaca bavi tim poslom, jako je teško odabrati fotografa. Stoga sam odlučila popričati s Vedranom Tolićem, fotografom koji uskoro izdaje i knjigu ‘U vrtlogu vjenčanja. Zamolila sam da opiše svoj iskustva, kaže par savjeta za izbor fotografa i otkrije nam koje lokacije za fotografiranje su najpopularnije.

Vedran je počeo honorarno fotografirati još za vrijeme srednje škole i to za jedne dnevne novine. Kaže kako je sve to u stvari bilo zanemarivo jer je u pitanju bio običan kompaktni fotoaparat popularni ”idiot” pošto nije imao novaca za kvalitetniji. Za vrijeme studiranja je uz pomoć roditelja kupio svoj prvi fotoaparat, Sony A350. Naglašava da oprema ne čini fotografa, ali mu je pomoglo da podigne sve na viši nivo.

Velikim dijelom se baviš fotografiranjem vjenčanja, krštenja i sličnih proslava. Čak i tvoja web stranica nosi naziv Vedran Tolić Weddings. Po čemu ti je fotografiranje vjenčanja posebno drago? Kako si se našao u tome?

Vjenčanja su zakon. Došla su mi nekako spontano, baš su prošli vikend svoju desetu godišnjicu braka proslavili prvi mladenci koje sam fotografirao. Brat je bio kum na vjenčanju, pa sam tako došao do tog angažmana. Svi su bili zadovoljni, ali ni tada nisam razmišljao da bih mogao fotografirati vjenčanja, nego se sve kroz sličnu priču i poznanstva pojavilo nakon par godina. 

Vjenčanja kombiniraju ustvari sve ono što volim i što sam i fotografirao prije nego sam se upustio u njih. Tako bih session predstavio kroz umjetničku fotografiju, zabavu u sali kao fotografiranje u noćnom klubu, a crkvu i pripreme kod mladenaca kao neki klasičan događaj na koji moramo odgovoriti na najvažnija pitanja. Kod vjenčanja je super što se svi vole fotografirati, a mislim da većina nas fotografa neke od najatraktivnijih fotografa kroz karijeru i može snimiti na vjenčanjima. Sessioni i kreativnost kojom oni mogu rezultirati su posebna stvar, u tome maksimalno uživam.

Sigurno pratiš kako su se fotografije vjenčanja mijenjala u zadnjih 30-ak godina. Osim opreme, toga da se nekada fotografiralo u studiju i fotografije su se čuvala u foto albumima, a danas u PhotoBook-u, do kojih je još promjena došlo?

Danas su ustvari u manjini mladenci koji rade albume, većina fotografije samo koristi u digitalnom obliku. Cijela se industrija vjenčanja jako promijenila, dolaskom digitalije ekspanzija je bila jako velika. U vrijeme fotografiranja na film si nije svatko mogao priuštiti kupovinu filma, a nije ni bilo tisuća i tisuća snimljenih fotografija kao danas. To limitiranje je ustvari i dobra stvar, jer većina nas se s vjenčanja vrati s prevelikom količinom fotografija. Svaku se godinu postavljaju neki novi standardi, uglavnom kada je u pitanju obrada fotografija. Na nama je da odlučimo hoćemo li ići u tom smjeru ili ćemo zadržati postojeći stil uz neke manje promjene. Mislim da je dobro stalno raditi na osvježavanju, ali isto tako treba postaviti i jasne granice.

Što bi preporučio svakome tko treba odabrati fotografa za svoj veliki dan, bez obzira je li riječ o vjenčanju, krštenju, maturalnoj večeri? O čemu treba voditi računa, osim o cijeni? Kako da budući mladenci prepoznaju dobrog fotografa?

Upravo je za većinu cijena prvi faktor kroz koji se odabire fotograf. Ako niste umjetnički nastrojeni i ako ne vidite razliku između fotografije snimljene mobitelom i fotoaparatom ili ako vam ne smeta što je fotografija mutna, onda definitivno fotografa treba birati po što povoljnijoj cijeni. Ako s druge strane tražite kvalitetan sadržaj, onda ćete već lako i odabrati fotografa. U Hrvatskoj ima jako puno kvalitetnih fotografa, tako da se jednako lako i dođe do njih. Također ako u izboru imate nekoliko fotografa za vjenčanje, ali se ne možete odlučiti, najbolje je da pogledate i detaljnije galerije. Mladenke znaju vidjeti samo desetak fotografija sa sessiona, a što ćemo ako su npr. fotografije iz crkve ili sale jednako važne, a ispadnu nekvalitetne? Zato je najbolje vidjeti cijelu priču.

Koje su mladencima neke najdraže lokacije za fotografiranje, a koja je tebi najbolja?

Mladenci sessione najčešće vole raditi u gradovima u kojima žive. U Zagrebu će velika većina odabrati Gornji grad. Za njih će to biti da se prvi put fotografiraju tamo, za razliku od mene koji sam tamo fotografirao već nebrojeno puno puta. Tako da ako je nama fotografima neka lokacija postala monotona, ne smijemo zaboraviti da je mladencima to prvi put i treba se zato i ponašati kao da je prvi put te dati sve od sebe. Uostalom, koliko god prođemo nekim dijelom, uvijek se nađe nešto neobično, svjetlo bude drugačije, sjene se super poklope. Svi ti novi faktori na već poznatim lokacijama uza fotografiranje mladenaca nešto su što maksimalno motivira. Što se tiče drugih lokacija, ovo je naravno individualno, neki koji vole morski ambijent odaberu njega, drugi više vole zelenilo itd. S tim da treba naglasiti da se puno prekrasnih prostora i naplaćuje, pa je to često prepreka za mladence da odaberu lokaciju koja ima se jako svidjela.

Fotografija s jednog od 200 vjenčanja koje je Vedran Tolić fotografirao

Jesu li tvoji klijenti otvoreni za prijedloge i jesu li spontani ili su više napeti?

Većina je uvijek spremna poslušati prijedloge. Jednako kao što i ja volim čuti njihove želje, jer ne smijemo zaboraviti da je klijent taj koji nas je angažira, nismo mi njega. Ako pričam konkretno o mladencima, oni koji i jesu napeti se poslije opuste. Zato volim prvih dvadesetak minuta iskoristiti za manje važne lokacije, zato da se svi bolje ”kliknemo” i da fotografiranje ide lakše. Ako je netko i napet tijekom fotografiranja, onda treba biti svjestan toga da će i biti takve fotografije. No, kao što sam rekao, ako i postoji napetost, onda se već lako riješi. Uostalom, neki vole ponijeti i bočicu žestice, ona se često pokaže kao najbolji relaksator.

Što predstavlja kvalitetno odrađen posao fotografiranja? Osim odličnih kadrova, uhvaćenih emocija i sl, sigurno ima još nekih stvari koje čine tvoj posao profesionalnim pa što bi izdvojio?

Površno govoreći kvalitetno obavljen posao fotografiranja predstavlja zadovoljstvo klijenta. Ako je klijent zadovoljan, to je stvarno najvažnija stavka. Jednako kao i sama spoznaja da smo dali sve od sebe da u određenim uvjetima izvučemo maksimum. Neki od fotografiranja vjenčanja vole raditi kvantnu fiziku, ali ustvari nema tu puno komplikacije. Ljudi uživaju, a na nama fotografima je da sve zabilježimo kvalitetno. Uvijek postoji puno prostora za kreativnošću, tako da emocije mogu biti prikazane na najbolji mogući način.

Nekada su na vjenčanjima obavezni bili fotograf i snimatelj, a nekako mi se čini da se danas više daje prednost fotografima. Koje je tvoje mišljenje, zašto je tome tako?

Prednost se prvenstveno daje fotografima. To je vjerojatno zbog tradicije jer ljudi oduvijek vole imati fotografije, svakodnevno smo okruženi njima. Za video često kažu da ga neće uzimati zato što će ga pogledati jednom u životu. Postoje i situacije u kojima je mladencima video važniji. To je stvarno individualno i nema pravila.

Uskoro izdaješ i knjigu U vrtlogu vjenčanja, o fotografiranju vjenčanja iz svoje perspektive fotografa. Što sve opisuješ u knjizi, kako dugo već imaš ideju za istu te kome je namijenjena?

Rekao bih da je knjiga kruna moje dosadašnje karijere. Sada to zvuči hollywoodski i kao da ću u mirovinu, ali u nekim mojim okvirima je knjiga nešto što me neizmjerno veseli. Dok sam kretao u fotografiranje sam izvore uzimao sa 100 strana. Sada sam sve što znam o fotografiranja vjenčanja stavio na papir. U pitanju je autorski tekst, tako se npr. u knjizi može pronaći primjer ugovora, kako izračunati satnicu, kako graditi brend i pozicionirati se na tržištu, do toga kako fotografirati svaki od segmenata vjenčanja itd.

Naslovnica knjige – autor: Vedran Tolić

Knjiga bi trebala pomoći onima koji se planiraju baviti fotografiranjem vjenčanja, ali i onima koji već imaju određeno znanje. Moja je biblioteka fotografskih knjiga dosta bogata i volim čitati, tako da mi je izdavanje knjige nekako bilo logično. Posebno jer sam oduvijek aktivan na blogu kroz razne tekstove. Vrijeme korone poslovno je bilo jako loše, ali nisam odmarao nego sam odlučio aktivno krenuti s pisanjem. Uglavnom, unutra je oko 300.000 znakova, a to vam govori samo po sebi da sadržaja neće nedostajati. Krajem kolovoza će ljudi dobiti knjigu na svoju adresu, a u tom periodu planiram napraviti i službenu promociju. Nadam se pozitivnim reakcijama, ali rado prihvaćam i konstruktivne kritike.

Vedran fotografiranje ne voli nazvati poslom, jer je to za njega prvo velika ljubav, a potom sve onda ostalo. Ako ga želite podržati u izdavanju njegove knjige, a ujedno dobiti priliku nabaviti knjigu za sebe ili poklon po 50 kuna nižoj cijeni, donirati možete putem linka.

Možda će te zanimati i ovo: Vjenčanica ima sentimentalnu vrijednost, ali zašto da stoji u ormaru – ovo je Martinina i Nikolinina priča

Prati nas na Facebooku i Instagramu. Pretplati se na naš newsletter.

Prikaži sve članke od autora

U potrazi za pravim informacijama i zanimljivima ljudima. Vlasnica Dobre priče - za komunikaciju i digitalni marketing te pokretačica Femisfere. Antropologinja, informatologinja i novinarka u duši. Strastvena oko svega što radim, naročito oko pisanja i uređivanja sadržaja na Femisferi.

Trenutno nema komentara.

Ostavi svoj komentar

Vaša email adresa neće biti javno vidljiva.

Postani dio Femisfere

Prijavi se za newsletter i svaki mjesec saznaj više o temama koje te zanimaju!